Thursday, October 25, 2012

SEKULAR KE ISLAM..?

1.  Bapa 13 Mei yang juga YB Ipoh Timur, Lim Kit Siang baru-baru ini keluarkan kenyataan: Malaysia bukan Negara Islam, tapi Negara Sekular. Izinkan saya memberikan pandangan berkenaan kenyataan komunis ganyut yang tak sedar diri ini.

2.  Pertama sekali, "alo apek, lu apahal mau bising pasal kami punya agama..? lu tada hak mau cakap pasal Islam, lu komunis ma.. Lu mau ingat sikit apek, kalau bukan jus soli punya pasal, lu sikalang warganegara China, lu tau ka.. lu diam2 duduk tunggu mati la apek.."

3.  Menurut kajian Michael Heng, Senior Research Fellow di National Universityof Singapore, East Asian Institute (thank you Helen Ang) sifat-sifat Negara Sekular adalah :

i.     The separation of the religious orders from the state
ii.    Neutrality of the state in religious matters
iii.   Equal treatment by the state of different religions, and
iv.  Religion being a matter of the private sphere which is strictly separated from the public sphere

4.    Kalau dilihat dari 4 faktor atau sifat yang menggambarkan sebuah negara sekular seperti yang disebut oleh Michael Heng, maka saya percaya bahawa sesiapa juga, biarpun pelajar sekolah rendah pastinya akan mengakui bahawa kempat-empat faktor tersebut TIDAK PERNAH DIAMALKAN DI MALAYSIA.

5.  So, kepada YB Lim Kit Siang : "lu cerita apa apek? suda buang tabiat ka..."

6.  Benar, Malaysia belum lagi sebuah Negara Islam 100%. Tempat-tempat hiburan (disko, kelab malam dll), penjualan secara terbuka alkohol dan babi, sistem perbankan konvensional dan sebagainya menyebabkan istilah "Negara Islam" agak sukar diterima. Ditambah lagi dengan jumlah rakyat beragama Islam hanyalah sekitar 60% yang menyukarkan kerajaan sekarang untuk menjadikan Malaysia 100% Negara Islam demi menjaga kestabilan dan keharmonian rakyat.

7.  Akan tetapi, jika dilihat dari sudut berbeza, bukankah Islam itu adil? Bukankah Islam itu menuntut setiap negara berlaku adil kepada setiap rakyatnya? Bukankah dengan memberikan setiap rakyatnya kebebasan beragama, mengamalkan budaya hidup yang bebas mengikut kepercayaan masing-masing itu sesuatu yang Islamik? Kalau benar, berdasarkan kepada alasan ini, bukankah Malaysia telah pun menepati ciri-ciri sebuah Negara Islam? Adakah satu kesalahan sekiranya kerajaan Malaysia dan seluruh rakyatnya mengaku dan mengisytiharkan bahawa negara ini adalah sebuah Negara Islam?

8.  Kenyataan Lim Kit Siang ini hanyalah satu lagi gimik politik, untuk mendapat perhatian media dan untuk kekal relevan dimata pengundi. Melayu Islam seharusnya merenung sejenak berkenaan apa yang disebut oleh kepala komunis ini. Melayu Islam seharusnya menjadikan agenda untuk Tanah Melayu muncul sebagai sebuah Negara Islam total sebagai asas dan dasar perjuangan, jangan pula kita jadi penentang kepada Al Quran dan Hadis.

9.  Akhir sekali, kepada YB Lim Kit Siang kafir komunis : " we may not yet be an Islamic Country, but we sure ain't secular, moron..".

1 comment:

  1. LKS talks to Chinese followers to gain their vote. I believe Malays not stupid to accept blindly his accusation. Let me borrow his tagline "Enough is enough LKS, go take ur medicine,,"

    ReplyDelete